Chci začít běhat - Longrun.cz
Vytisknout

Chci začít běhat!

Jste úplní začátečníci nebo ještě stále váháte, zda běh vůbec někdy vyzkoušíte?

Nebo dokonce běh přímo nesnášíte, zejména pokud si vzpomenete na povinnou školní patnáctistovku...přesto ale hledáte nějakou vhodnou pohybovou aktivitu, která vám pomůže zhubnout či alespoň nepřibrat? Chcete dostat tělo do kondice bez toho, že byste snad „museli“ běhat?

Narodili jste se o něco dříve a máte obavy, že tělo už vaše znovu získané nadšení k běhu jednoduše nevezme?

 

Klasický problém všech, co v mládí sportovali, pak sportu nechali a po dvaceti-třiceti letech se obávají znovu začít. Ať je za motivací k návratu cokoli - pár kilo navíc, varovný prst lékařů či hec kamarádů, víte, že nemůžete čekat, že z vás vypadne tentýž výkon, co zamlada. Věk je věk, a tak pokles formy je zákonitý a nejspíše s ním počítáte. Hřeb do rakve vašemu rozhodnutí znovu začít sportovat je i to, že zůstanete daleko i za tím, co trpně očekáváte. Kilometr vám dá zabrat přes deset minut (chrtům, co jej běhávali pod tři, bohatě stačí i přes šest) a vzdálenosti, které jste překonávali jak srnky, nyní zdoláváte tempem nakopnutého hlemýždě v hrozném stylu, s funěním jak sentinel - a to je přece pod vaši důstojnost, a tak raději neběháte. Čím dříve však tohle překonáte, tím lépe - v opačném případě jen prodlužujete agónii. Tak do toho! Jen pozor - pokud vám již bylo čtyřicet a ještě lépe pětatřicet, zajděte si před prvními tréninky raději na sportovní prohlídku (odkaz na preventivní prohlídky). Sporťák vám běhání nejspíše nezakáže tak, jako obvoďák, ale odhalí či ještě lépe vyloučí případné problémy, které by mohly nastat a vám se bude běhat lépe a klidněji. Ale pozor - jedna příjemná zpráva tu je také. I když víte, že na mistrovské tituly, které vás možná věnčily dříve, to nyní nebude - ani nemůže být a bez toho zkrátka není motivace k tréninku, závodit můžete i dále, a to v kategoriích veteránů. Můžete vozit medaile z mistrovství světa, Evropy i obdoby olympijských her - a o tom se vám možná zamlada v potu tváře ani nesnilo!

Chci začít běhat Chci pomoci s jídelníčkem Chci do kondice

 

 


Přestáváte kouřit a nechcete na sebe nabrat špeky, až se budete snažit ruce a ústa jiným způsobem?

 

Přestat kouřit je mnohdy složitější, než se na první pohled zdá. Nejde totiž jen o zlozvyk, ale nemoc - skutečnou závislost řazenou do skupiny závislostí s diagnózou F 17, podobně jako závislost na alkoholu či heroinu. O tom, jak přestat, by bylo nad rámec těchto stránek. Probereme tu tedy jen jednu častou obavu lidí, kteří přestat chtějí - obavu z kil navíc. Je totiž pravdou, že nikotin zrychluje metabolizmus a také střevní pasáž. Abychom nepřibrali, musíme snížit příjem kalorií cca o 800-1000kJ nebo o tolik zvýšit výdej.

Protože je to velký psychický nápor (vypořádat se s abstinenčními příznaky, nepodlehnout znovu atd.), je to velmi náročné. S najetím na zdravější způsob života raději počkejte na pohodovější období (resp. nezačínejte s ním v době, kdy se rozvádíte, povýšili jste v práci nebo vás z ní naopak vyhodili apod.). Je velmi obtížné zároveň přestat kouřit a ještě začít hubnout - když se něco nepodaří, frustrace je větší. Přestaňte, a to striktně - a dále zařaďte do svého programu svižnou chůzi či lehký běh, ale nesnažte se za každou cenu držet nějakého tréninkového plánu - ten odložte až na dobu, kdy si budete věřít, že už si nezapálíte, absťák už nebude tak skličující a s rostoucí sebedůvěrou poroste chuť na další zdolávání vlastních hranic.

Chci začít běhat Chci pomoci s jídelníčkem Chci do kondice
 

 

Marně bojujete s kily navíc a závislostí na čokoládě či jiných sladkých či nezdravě kalorických neřestech?

 

Obezita je civilizační nemoc a skutečný problém. Nejde tu zdaleka jen o slabou vůli (podobně jako u kouření či jiných záležitostí považovaných za nešvar). Geny či "endokrína" za to mohou jen v jednotkách procent, zbytek je, ať se vám to líbí či ne, na vás a na tom, co jíte. Záleží i na tom, jak se stravují a hýbou vaši rodiče, co jste od nich (ne)převzali a pozor - podobně můžete působit i na své děti. Mějte na paměti základní matematické pravidlo o příjmu a výdeji energie. Chcete-li hubnout, musí být příjem vždy o něco málo nižší než výdej. Málo, ale systematicky. Drastická dieta s přemírou přílišného pohybu vede jen k obávanému jojo-efektu. Dalším faktem je, že váš bazální metabolismus (tedy to, co tělo spálí jen na své tělesné pochody a základní funkce) se s věkem zpomaluje. Ve třiceti letech spálíte o tři procenta méně než ve dvaceti, ve čtyřiceti o další tři procenta méně, ale pak ten pokles narůstá geometrickou řadou. Jinými slovy - budete-li jíst stále stejně, porostete nekompromisně do šířky. A jak s tím vším ještě zacloumají hormony - třeba v těhotenství či v přechodu...

Zvolte si svůj tréninkový plán pro začátečníky s malou obměnou- střídejte namísto kombinaci chůze-běh sestavu rychlé a pomalé chůze s tím, že jednou v týdnu, nejlépe o víkendu si svou půlhodinku protáhnete až na hodinku. Běhat začnete až v době, kdy se ručička váhy vychýlí trochu více doleva a také se na to budete lépe cítit. V opačném případě si zaděláte na problémy s klouby.

Chci začít běhat Chci pomoci s jídelníčkem Chci do kondice
 

 

Jste matka jednoho či několika aktivních dítek, mezi nimiž pobíháte od jednoho k druhému, od nich k domácnosti, případně práci a zpět a přes tento nekonečný desetiboj se jen s obtížemi vracíte ke své původní postavě či koníčkům, v horším případě už jen trpce vzpomínáte? Ještě není pozdě!

 

Ale jak to? Výmluva! Přečtěte si nejdříve o těch, co to dokázaly - s jedním i šesti dětmi. Je pravdou, že dítě vyžaduje pozornost, ale nikoli 24 hodin denně. Kromě toho, dříve jste přece chodily do práce, máte tedy k dispozici nyní až o osm hodin navíc, nemusíte vstávat a zodpovídat se nějakému šéfovi. Luxus, ne?

Musíte mít za každou cenu nablýskaný byt? Nezajdete si raději někdy místo vaření do restaurace? Nejdou některé práce rozdělit mezi ostatní členy domácnosti? A jak vlastně strávíte čas, kdy dítě spí (nebo ho svěříte babičce)? Kromě toho, že si vyřídíte, co potřebujete - kolik hluchého času promarníte (snad s výjimkou tolik důležitého spánku)? Vím, že se nyní najde dost žen, které si budou myslet své. Ale také dost těch (a to budu raději), které to přece jen zkusí. Odhodit předsudky, nenechat se svázat stereotypy. Jak na to, dozvíte se mimo jiné v klubu MAMINA - nejen na stránkách, ale přímo od maminek, které si nenechaly vzít to, co je baví a již rozšířily naše řady. A pokud se vás týká i některý z předešlých odstavců, přibrala jste patnáct kilo, přibyly starosti a začala jste kouřit? I vy můžete začít postupně. Chcete snad dát svým dětem zdravý příklad...

Chci začít běhat Chci pomoci s jídelníčkem Chci do kondice
 


Trochu běháte, ale připadá vám, že tréninku s našimi běžeckými skupinami byste nestačili ostatním? Volte individuální trénink nebo si nechte sestavit tréninkový plán. Po několika lekcích(doporučuji 6-8) už se skupiny bez problémů udržíte.

ODPOVĚĎ JE JASNÁ: BĚHEJTE S NÁMI!

Pokud na předchozí otázky alespoň jednou odpovíte ano, máte ve svých obavách nejspíše pravdu. Běh je přirozený pohyb, ale vlivem sedavého způsobu života už naše tělo na mnoho přirozených pohybových aktivit zapomnělo. Je-li nám již trochu více, budeme se do začátku asi jen těžko smiřovat s tím, že to dávno není to, co před několika desítkami let.

Běhejte! Endorfiny, hormony štěstí uvolňované třeba právě při běhu, jsou zdravou a neškodnou drogou, která může nahradit jiné, životu nebezpečné návykové drogy, jako například kouření. Běh pomáhá udržet a znovu získat ideální postavu a potažmo váhu. Nadváha a obezita jsou totiž plíživí zabijáci, kteří sice nebolí, mohou nás však zákeřně a bez varování překvapit řadou komplikací v podobě civilizačních chorob a jejich důsledků. Mít běh jako koníčka či dokonce jako velkého závodního koně je dokonalým balzámem i pro duši.

Začít běhat je fantastické rozhodnutí a k tomu vám nezbývá než gratulovat. Byla by proto škoda pokazit si to jen tím, že z neznalosti uděláme něco špatně! Ještě před tím, než opravdu začnete, se ujistěte, zda nepatříte mezi málo z těch, pro něž běhání není  – a co v tom případě udělat. Neodkládejte své rozhodnutí – začněte ještě dnes!

TRÉNINKOVÉ PLÁNY A NĚKOLIK RAD DO ZAČÁTKU NALEZNATE ZDE (odkaz na servis – ukázky tréninkových plánů)

Jak a kde běhat?

Najděte si svou skupinu s našimi reprezentanty nebo založte svoji a nalezněte lidi, kteří jsou podobného ražení jako vy. Bude vás to motivovat!

Nedaří se najít společný čas - nebo bydlíte hodně daleko?
Pak volte individuální tréninkový plán – pro svou kondici nebo přípravu na konkrétní závod. V ceně ke svému plánu získáváte možnost konzultací po telefonu, mailem i přímo na trénincích. Individuální tréninkový plán volte i tehdy, pokud se nenajdete v žádném ze vzorových tréninkových plánů.

Bolí vás (nejen) při běhání záda?
Tréninkový plán pak doplníme o speciální kompenzační cvičení metodou SM-systém. Jako bonus zde získáte delší krok a rychlejší tempo bez nutnosti navýšení tréninkových dávek. Při tomto způsobu tréninku doporučuji minimálně dvě, lépe však několik individuálních cvičebních lekcí a zakoupení gumového expandéru. Lze poskytnout též individuální či skupinové cvičení metodou SM-systém i v případě, že trénujete podle jiných plánů nebo neběháte vůbec. Pokud to máte daleko, ráda vám pošlu celý set, s nímž se můžete naučit cvičit i sami.

Po porodu do formy

Maminky, s narozením dítěte se nemusíte obávat o svou postavu a můžete se brzy dostat na předchozí úroveň. Zařaďte do svého tréninku speciální program na posílení svalstva trupu a pánevního dna.